28 January 2010

"SUDUT PIDATO" BERMULANYA SUARA KEBANGKITAN MAHASISWA


Selepas 40 tahun diharamkan kerajaan, sudut pidato atau 'Speakers Corner' mula dilaksanakan di beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) bertujuan memberi kebebasan kepada mahasiswa bersuara. Ini merupakan pentas terbaik untuk mahasiswa melontarkan idealisma yang bernas dalam mencipta "Revolusi Kebangkitan Suara Mahasiswa". Suara mahasiswa merupakan suara besar yang tidak harus di pandang remeh oleh pihak kerajaan.

Melalui sudut pidato ini mahasiswa bebas menyuarakan pendapat dan cadangan di samping dapat mengasah bakat mahasiswa dalam konteks pengucapan awam. Sudut pidato yang di hidupkan semula oleh Kementerian Pengajian Tinggi ini seharusnya di manfaatkan oleh setiap pelajar semaksimum mungkin. Apa yang terbuku di dalam hati mahasiswa boleh di terjemahkan melalui perlaksanaan sudut pidato ini.

Sudut pidato merupakan saluran terbaik mahasiswa untuk menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu isu. Gunakanlah medan ini untuk mengupas isu politik, sosial dan ekonomi dengan hujah intelektual mahasiswa yang dapat membawa impak positif kepada negara. Sudah tiba masanya suara mahasiswa di dengari oleh semua pihak, cadangan dan pandangan yang bernas dapat disalurkan dengan cara yang baik dan telus. Jika kebebasan bersuara ini disekat, maka akan lahirlah suara kebebasan melalui vandalisme yang memberi impak negatif kepada pengahsilan modal insan negara. Mahasiswa akan melepaskan apa yang terbuku di dalam hati dalam apa jua cara dengan harapan dapat memuaskan hati mereka.

Saya menyeru kepada rakan-rakan mahasiswa, marilah kita bersama-sama menghidupkan semula Revolusi Kebangkitan Suara Mahasiswa.

"SUARA MAHASISWA SUARA INTELEKTUAL"