28 January 2010

"SUDUT PIDATO" BERMULANYA SUARA KEBANGKITAN MAHASISWA


Selepas 40 tahun diharamkan kerajaan, sudut pidato atau 'Speakers Corner' mula dilaksanakan di beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) bertujuan memberi kebebasan kepada mahasiswa bersuara. Ini merupakan pentas terbaik untuk mahasiswa melontarkan idealisma yang bernas dalam mencipta "Revolusi Kebangkitan Suara Mahasiswa". Suara mahasiswa merupakan suara besar yang tidak harus di pandang remeh oleh pihak kerajaan.

Melalui sudut pidato ini mahasiswa bebas menyuarakan pendapat dan cadangan di samping dapat mengasah bakat mahasiswa dalam konteks pengucapan awam. Sudut pidato yang di hidupkan semula oleh Kementerian Pengajian Tinggi ini seharusnya di manfaatkan oleh setiap pelajar semaksimum mungkin. Apa yang terbuku di dalam hati mahasiswa boleh di terjemahkan melalui perlaksanaan sudut pidato ini.

Sudut pidato merupakan saluran terbaik mahasiswa untuk menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap sesuatu isu. Gunakanlah medan ini untuk mengupas isu politik, sosial dan ekonomi dengan hujah intelektual mahasiswa yang dapat membawa impak positif kepada negara. Sudah tiba masanya suara mahasiswa di dengari oleh semua pihak, cadangan dan pandangan yang bernas dapat disalurkan dengan cara yang baik dan telus. Jika kebebasan bersuara ini disekat, maka akan lahirlah suara kebebasan melalui vandalisme yang memberi impak negatif kepada pengahsilan modal insan negara. Mahasiswa akan melepaskan apa yang terbuku di dalam hati dalam apa jua cara dengan harapan dapat memuaskan hati mereka.

Saya menyeru kepada rakan-rakan mahasiswa, marilah kita bersama-sama menghidupkan semula Revolusi Kebangkitan Suara Mahasiswa.

"SUARA MAHASISWA SUARA INTELEKTUAL"

26 January 2010

PENDIDIKAN NEGARA BERTARAF DUNIA


Tahniah kepada 20 buah sekolah yang telah terpilih sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) yang telah diumumkan oleh Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin kelmarin. Langkah proaktif pihak Kementerian Pelajar Malaysia dalam memartabatkan pendidikan negara ini merupakan pemangkin kepada penghasilan kualiti pendidikan bertaraf dunia. SBT yang menyaksikan pengetua dan guru besar diberi autonomi tambahan dalam pengurusan kurikulum, kewangan dan kakitangan.

Pengetua dan Guru Besar SBT harus menggunakan kuasa autonomi yang diberikan dengan sebaiknya dalam merencana kualiti pendidikan negara. SBT juga dilihat dapat mencipta formula kejayaan melalui sekolah pendekatan kuasa autonomi yang diberikan kerana senario pelajar setiap sekolah adalah berbeza. Ini dapat memberi peluang kepada SBT untuk lebih fokus kepada pencapaian kurikulum dan ko-kurikulum pelajar itu sendiri tanpa campur tangan daripada pihak Kementerian Pelajaran dan Jabatan Pendidikan Negeri.

Sebelum ini kita lihat bahawa kuasa pihak sekolah dalam merenca kurikulum dan ko-kurikulum pelajar terbatas memandangakan pihak sekolah terikat dengan kuasa Kementerian Pelajaran dan Jabatan Pendidikan Negeri. Sebagai contoh, jika pihak sekolah berhasrat untuk memanjangkan waktu persekolahan, pihak sekolah perlu merujuk kepada atasan terlebih dahulu sebelum melaksanakannya. Tanpa kebenaran daripada pihak atasan, perlaksanaan di perngkat akar umbi akan terbatal secara automatik. Pendekatan melalui SBT ini dilihat banyak penambahbaikan telah dijalankan oleh pihak kerajaan kepada pihak sekolah untuk mentadbir sekolah mengikut acuan yang telah dirancang.

Secara tidak lansung, pengumuman SBT ini dapat mewujudkan persaingan sihat antara institusi pelajaran (sekolah) yang lain dalam usha untuk mencipta kualiti pendidikan bertaraf dunia di samping dapat meningkatkan prestasi sekolah itu sendiri. GPMS UMT optimis bahawa langkah bijak pihak kerajaan ini dapat mengahsilkan suatu rumusan yang bermakna dalam konteks kualiti pendidikan negara.

SEKOLAH TERPILIH SBT

Sekolah Berasrama Penuh:

* Sekolah Tun Fatimah (Johor Bahru)
* Sekolah Dato’ Abdul Razak (Seremban)
* Kolej Melayu Kuala Kangsar
* Sekolah Seri Puteri (Cyberjaya)
* Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (Jitra)
* Kolej Tunku Kurshiah (Seremban)
* Kolej Islam Sultan Alam Shah (Klang)
* Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Syed Putra (Perlis)
* Sekolah Sultan Alam Shah (Putrajaya)
* SMS Muzaffar Syah (Melaka)

Sekolah Menengah Harian:

* Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Sri Aman (Petaling Jaya)
* SMK Aminuddin Baki (Kuala Lumpur)
* SMK Sultanah Asma (Alor Setar)
* SMK (P) St George (Pulau Pinang)

Sekolah Rendah:

* Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Bintang Utara (KL)
* SK Taman Tun Dr Ismail 1 (Kuala Lumpur)
* SK Bukit Damansara (KL)
* SK Zainab (2) (Kota Bharu)
* SK Convent Kota (Taiping)
* SK Bandar Baru Uda 2 (Johor Bahru)

Sekolah diberi autonomi:

* Fleksibel dalam pengajaran dan pembelajaran serta silibus bagi subjek wajib dan elektif
* Boleh menggunakan bahasa pengantar bahasa kebangsaan atau pelbagai bahasa lain.
* Kelonggaran menetapkan waktu pengajaran minimum sesuatu mata pelajaran.
* Memanjangkan waktu persekolahan.
* Membenarkan tempoh persekolahan bagi pelajar cemerlang ditamatkan setahun lebih awal (seperti kelas lompat).
* Fleksibiliti untuk mengagihkan kewangan mengikut keperluan.
* Pengecualian daripada perolehan secara berpusat.
* Bajet tambahan antara RM500,000 hingga RM1 juta setahun.
* Mengambil staf berdasarkan prestasi pencapaian dan bukan kekananan.
* Boleh menyediakan bayaran kerja lebih masa dan ganjaran berdasarkan prestasi kepada semua staf.
* Boleh memindahkan staf jika prestasi kurang memuaskan.
* Pengagihan fungsi berdasarkan akademik dan bukan akademik.

Kriteria pemilihan SBT :

* Pencapaian akademik yang cemerlang.
* Melahirkan personaliti unggul.
* Merangkul anugerah kebangsaan dan antarabangsa.
* Mewujudkan jalinan dengan institusi pengajian tinggi.
* Mempunyai permuafakatan jitu dengan masyarakat serta jaringan kukuh dengan sekolah tempatan dan antarabangsa.
* Menjadi penanda aras kepada sekolah dalam dan luar negara.

-Yang Di Pertua GPMS 2008/2009-

SEKOLAH BERTARAF DUNIA

SBT misi iktiraf sekolah negara ke taraf dunia (Berita Harian 26/1/10)


PUTRAJAYA: Misi mengangkat sekolah negara ini ke taraf dunia bermula semalam dengan pemilihan kumpulan pertama 20 Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) yang menyaksikan pengetua dan guru besar diberi autonomi tambahan dalam pengurusan kurikulum, kewangan dan kakitangan.

Autonomi itu antara lain memberi kelonggaran memanjangkan waktu persekolahan, menamatkan tempoh persekolahan pelajar cemerlang setahun lebih awal, mengagihkan kewangan mengikut keperluan serta mengambil kakitangan berdasarkan pencapaian dan bukan kekananan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata SBT dibimbing dan dipantau secara khusus menjamin berlaku lonjakan prestasi secara berterusan.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, berkata penilaian SBT akan dibuat berdasarkan laporan tahunan petunjuk keberhasilan dan pemeriksaan sekolah mengikut Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) yang diubah suai.

Beliau bagaimanapun menjelaskan SBT bukan sekolah elit untuk sebilangan kecil pelajar, sebaliknya semua sekolah mempunyai peluang sama dan boleh bersaing ‘di padang sama rata’ bagi mendapat pengiktirafan itu.

“Tahun ini kita sasarkan 20 sekolah mengikut sub Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) kementerian, manakala 30 pada tahun depan dan 50 lagi pada 2012,” katanya pada sidang media mengumumkan senarai kumpulan pertama SBT yang meliputi 14 sekolah menengah (SM) dan enam sekolah rendah.

SM yang terpilih termasuk empat sekolah harian, iaitu SM Kebangsaan (P) Sri Aman, Petaling Jaya; SMK Sultanah Asma, Alor Setar; SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur dan SMK (P) St George, Pulau Pinang.

Muhyiddin berkata, 20 sekolah berkenaan dipilih daripada 10,000 sekolah di seluruh negara berdasarkan kriteria tertentu termasuk menunjukkan pencapaian cemerlang dalam akademik dan kokurikulum.

Mengenai nasib sekolah pedalaman, Muhyiddin berkata, mungkin mereka akan menghadapi cabaran kerana kemudahan yang belum setara dengan sekolah bandar, tetapi tetap boleh diiktiraf sebagai SBT jika memenuhi kriteria.

"Ini bukan usaha jangka pendek dan tak mungkin semua 10,000 sekolah naik ke tahap begitu, di mana dunia pun tidak begitu, tetapi tak kira bandar, luar bandar atau pedalaman, kalau prestasi bagus dia akan diiktiraf SBT manakala kemudahan di pedalaman kita akan terus perbaiki," katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata kementerian belum ada mekanisme khusus mengenai langkah autonomi SBT yang membenarkan tempoh persekolahan ditamatkan setahun lebih awal bagi murid cemerlang.

"Panduan kasarnya ialah kerajaan berasakan pelajar cemerlang dibenarkan menamatkan persekolahan setahun lebih awal, tetapi ia akan bergantung kepada cadangan pengetua dan guru besar,” katanya.

"Contohnya, jika ada murid Tahun Satu yang pencapaiannya bersamaan dengan murid Tahun Lima, mungkin sekolah boleh fikirkan bagaimana dia boleh menamatkan persekolahan lebih awal," katanya.

PEMBANGUNAN KAREKTOR PELAJAR

Fokus pembangunan karektor pelajar: Dr M (Berita Harian 26/1/10)

SINTOK: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, mencadangkan pendidikan berteraskan pembangunan karektor pelajar dilaksanakan secara formal di sekolah untuk melahirkan generasi yang berilmu dan berakhlak di negara ini pada masa depan.

Beliau berkata, penekanan terhadap pembentukan karektor perlu kerana negara memerlukan pelapis yang mempunyai ilmu serta kemahiran tinggi namun seiring dengan pembangunan karektor sejak di bangku sekolah.

Katanya, ia perlu diterapkan di sekolah secara formal dan tanggungjawab ini boleh dipikul guru agama dengan memberi penekanan terhadap pembangunan karektor tanpa dicampur aduk dengan hal lain terutama politik.

"Kini pembangunan karektor tidak berlaku secara serius bahkan dalam pendidikan agama juga tidak berlaku secara terperinci bagi membentuk karektor supaya menjadi generasi seimbang dari segi pendidikan dan nilai diri.

"Mereka perlu ditekankan apa yang baik dan buruk untuk negara supaya jika menjadi bijak pandai ia akan menjadi insan berguna. Kalau setakat bijak tetapi tidak berakhlak ia tidak berguna bahkan satu kerugian kepada negara.

"Pembangunan pendidikan di negara ini pada saya amat pesat sehingga mendapat perhatian pelajar luar yang yakin dengan tahap pendidikan di sini.

"Bagi saya perlu pelaksanaan membangunkan karektor pelajar dimulakan dari peringkat paling bawah," katanya selepas menyampaikan ucaptama Kolokium Pendidikan Negeri Kedah anjuran Persatuan Kecemerlangan Pendidikan Negeri Kedah di Dewan Mu'adzam Shah, Universiti Utara Malaysia, semalam. Beliau diiringi isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamed Ali.

PEMILIHAN SBT DORONG KEKAL PRESTASI

Guru anggap pemilihan dorong kekal cemerlang (Berita Harian 26/1/10)

KUALA LUMPUR: Guru besar dan pengetua menyifatkan pemilihan sekolah mereka, Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) sebagai cabaran, amanah dan pengiktirafan terhadap usaha serta kerja kuat pentadbiran sekolah mereka bertahun-tahun.

Tidak kurang yang memuji Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) mereka atas sokongan berterusan sehingga menjadikan sekolah mereka antara yang terbaik.

Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Asma (SMKSA) Kedah, Kartini Zakaria, menyifatkan tersenarai sebagai kelompok SBT adalah pengiktirafan dan motivasi kepada seluruh warga sekolahnya.

"Kejayaan kami menunjukkan sekolah menengah harian boleh berjaya sekiranya ada usaha dan kesungguhan dipamerkan guru, pelajar dan kakitangan sekolah. Ini akan dijadikan pemangkin dan motivasi untuk kami terus mengekalkan kecemerlangan," katanya.

Pengetua Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim, Jitra, Ahmad Din, berkata SMSAH akan terus mengekalkan budaya kecemerlangan berterusan melahirkan modal insan bertaraf dunia.

Pengetua Sekolah Sultan Alam Shah (SSAS) Putrajaya, Mohamad Kamaludin Taib, berkata pihaknya akan menambah jalinan kerjasama dengan institusi luar negara dan universiti tempatan selaras dengan status sekolah sebagai SBT.

"Pemilihan SSAS amat menggembirakan, tetapi kita juga agak bimbang kerana harapan tinggi yang akan diletakkan kepada sekolah dan pelajar," katanya.

Pengetua Sekolah Seri Puteri (SSP) Cyberjaya, Rashidah Mohd Arif, berkata pengiktirafan ini adalah hasil usaha semua pihak termasuk pelajar dan ibu bapa.

Pengetua Kolej Islam Sultan Alam Shah (Kisas), Abdullah Jusoh, berkata beliau akan menyusun semula urus tadbir sekolah dengan tumpuan kepada intelektual tahap tinggi, pemantapan akhlak dan sahsiah, kecergasan fizikal dan prasarana.

KUALITI IPTA/IPTS DI PANTAU

Kualiti universiti, kolej universiti swasta dipantau (Berita Harian 26/1/10)

KUALA LUMPUR: Kementerian Pengajian Tinggi akan memperkenalkan langkah tertentu untuk memantau kualiti semua universiti dan kolej universiti swasta di negara ini supaya memenuhi piawaian Kerangka Kelayakan Malaysia bermula tahun ini, manakala bagi kolej swasta pada 2013.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata pihaknya mahu tahap kualiti yang ditekankan terhadap institusi pengajian tinggi awam (IPTA) selama ini turut dilaksana pada peringkat IPT swasta (IPTS) dalam usaha melonjakkan peranan dan sumbangan IPTS dalam sektor pengajian tinggi negara.

"IPTS tidak boleh dipinggirkan dalam memenuhi prosedur pemantauan kualiti kerana sebelum ini kita hanya memberi penekanan kepada IPTA seperti pemantauan kualiti daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan Sistem Penarafan Institusi Pengajian Tinggi Malaysia (Setara).

"Kita juga memperluas penyertaan dalam pelaksanaan dan penarafan IPTS berstatus kolej sebagai instrumen menilai tahap pencapaian dan mengukur kualiti sesebuah kolej berkenaan. Ia dilaksana sebelum akhir tahun ini," katanya pada majlis perasmian seminar Persatuan Kebangsaan IPTS Bumiputera Malaysia (PKIBM) 2010 di sini, semalam.

Beliau berkata, sektor swasta tidak lagi dilihat sebagai pesaing, sebaliknya ia menjadi pelengkap mengharmoni industri, tidak hanya terhad dalam memperluas rangkaian dan meningkat ekuiti pengajian tinggi negara malah berperanan secara khusus membantu meningkat pendemokrasian pengajian tinggi tempatan.

"Sektor swasta sama-sama berperanan menawarkan kursus yang dikehendaki oleh keperluan industri negara. Perkembangan dan kejayaannya boleh dilihat dengan kewujudan 515 IPTS di seluruh negara.

"Daripada jumlah itu, sebanyak 20 IPTS berstatus universiti, 20 IPTS lagi berstatus kolej universiti manakala lima IPTS berstatus kampus cawangan luar negara dan 470 IPTS berstatus kolej," katanya.

SEKOLAH TEKNIK DI NAIK TARAF

68 sekolah teknik dijadikan sekolah vokasional menjelang 2012 (Berita Harian 26/1/10)

DUNGUN: Kerajaan menyasarkan sekurang-kurangnya 68 buah Sekolah Menengah Teknik di seluruh negara akan distruktur semula untuk dijadikan Sekolah Menengah Vokasional menjelang 2012.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata ia bagi menampung keperluan pelajar dalam bidang kemahiran selain untuk mengelakkan persepsi "second class" kepada sekolah vokasional.

"Usaha kita sekarang adalah untuk menukar balik sekolah teknik ini kepada sekolah vokasional dan menjelang 2012 sebanyak 68 buah sekolah teknik akan menjadi sekolah vokasional.

"Sebab itu kita kena memantapkan mutu pendidikan vokasional di negara ini dan kita tak mahu orang melihat sekolah vokasional ini kelas kedua," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Hadiah Kecemerlangan Pelajar bagi Parlimen Dungun dan program Juara Rakyat di Dewan Utama Majlis Perbandaran Dungun di sini, hari ini.

Katanya, sekolah vokasional sebelum ini diwujudkan dengan tujuan memberikan kemahiran kepada pelajar yang kurang meminati bidang akademik.

Selain itu beliau berharap kursus yang ditawarkan di sekolah aliran vokasional mampu menepati kehendak pasaran kerja.

"Kita berharap kursus di (sekolah) vokasional ini boleh menawarkan bidang yang memberi peluang pasaran kerja kepada mereka, contohnya bidang penerbangan.

"Kalau di Indonesia, bagi mereka yang mengambil kursus vokasional bidang penerbangan ini, industri sedang menunggu mereka untuk diambil bekerja," katanya.

Mohd Puad berkata, setakat ini sekolah vokasional belum lagi menawarkan bidang berkenaan dan kementerian sedang mengkaji untuk mewujudkan bidang tersebut.

Pada 1 Disember tahun lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kerajaan akan membina lebih banyak Sekolah Menengah Vokasional di seluruh negara.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran dilaporkan berkata bahawa penguasaan dalam bidang vokasional dapat memenuhi keperluan tenaga mahir yang begitu mendesak ketika ini untuk memacu pertumbuhan ekonomi negara. - Bernama

SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI (SBT)

20 Sekolah Hebat (Berita Harian 26/1/10)



Kumpulan pertama Sekolah Berprestasi Tinggi diberi autonomi

PUTRAJAYA: Misi mengangkat sekolah negara ini ke taraf dunia bermula semalam dengan pemilihan kumpulan pertama 20 Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) yang menyaksikan pengetua dan guru besar diberi autonomi tambahan dalam pengurusan kurikulum, kewangan dan kakitangan.

Autonomi itu antara lain memberi kelonggaran memanjangkan waktu persekolahan, menamatkan tempoh persekolahan pelajar cemerlang setahun lebih awal, mengagihkan kewangan mengikut keperluan serta mengambil kakitangan berdasarkan pencapaian dan bukan kekananan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata SBT dibimbing dan dipantau secara khusus menjamin berlaku lonjakan prestasi secara berterusan.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, berkata penilaian SBT akan dibuat berdasarkan laporan tahunan petunjuk keberhasilan dan pemeriksaan sekolah mengikut Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) yang diubah suai.

Beliau bagaimanapun menjelaskan SBT bukan sekolah elit untuk sebilangan kecil pelajar, sebaliknya semua sekolah mempunyai peluang sama dan boleh bersaing ‘di padang sama rata’ bagi mendapat pengiktirafan itu.

“Tahun ini kita sasarkan 20 sekolah mengikut sub Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) kementerian, manakala 30 pada tahun depan dan 50 lagi pada 2012,” katanya pada sidang media mengumumkan senarai kumpulan pertama SBT yang meliputi 14 sekolah menengah (SM) dan enam sekolah rendah.

SM yang terpilih termasuk empat sekolah harian, iaitu SM Kebangsaan (P) Sri Aman, Petaling Jaya; SMK Sultanah Asma, Alor Setar; SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur dan SMK (P) St George, Pulau Pinang.

Muhyiddin berkata, 20 sekolah berkenaan dipilih daripada 10,000 sekolah di seluruh negara berdasarkan kriteria tertentu termasuk menunjukkan pencapaian cemerlang dalam akademik dan kokurikulum.

Mengenai nasib sekolah pedalaman, Muhyiddin berkata, mungkin mereka akan menghadapi cabaran kerana kemudahan yang belum setara dengan sekolah bandar, tetapi tetap boleh diiktiraf sebagai SBT jika memenuhi kriteria.

"Ini bukan usaha jangka pendek dan tak mungkin semua 10,000 sekolah naik ke tahap begitu, di mana dunia pun tidak begitu, tetapi tak kira bandar, luar bandar atau pedalaman, kalau prestasi bagus dia akan diiktiraf SBT manakala kemudahan di pedalaman kita akan terus perbaiki," katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata kementerian belum ada mekanisme khusus mengenai langkah autonomi SBT yang membenarkan tempoh persekolahan ditamatkan setahun lebih awal bagi murid cemerlang.

"Panduan kasarnya ialah kerajaan berasakan pelajar cemerlang dibenarkan menamatkan persekolahan setahun lebih awal, tetapi ia akan bergantung kepada cadangan pengetua dan guru besar,” katanya.

SEKOLAH TERPILIH SBT

Sekolah Berasrama Penuh:

* Sekolah Tun Fatimah (Johor Bahru)
* Sekolah Dato’ Abdul Razak (Seremban)
* Kolej Melayu Kuala Kangsar
* Sekolah Seri Puteri (Cyberjaya)
* Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (Jitra)
* Kolej Tunku Kurshiah (Seremban)
* Kolej Islam Sultan Alam Shah (Klang)
* Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Syed Putra (Perlis)
* Sekolah Sultan Alam Shah (Putrajaya)
* SMS Muzaffar Syah (Melaka)

Sekolah Menengah Harian:

* Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Sri Aman (Petaling Jaya)
* SMK Aminuddin Baki (Kuala Lumpur)
* SMK Sultanah Asma (Alor Setar)
* SMK (P) St George (Pulau Pinang)

Sekolah Rendah:

* Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Bintang Utara (KL)
* SK Taman Tun Dr Ismail 1 (Kuala Lumpur)
* SK Bukit Damansara (KL)
* SK Zainab (2) (Kota Bharu)
* SK Convent Kota (Taiping)
* SK Bandar Baru Uda 2 (Johor Bahru)

Sekolah diberi autonomi:

* Fleksibel dalam pengajaran dan pembelajaran serta silibus bagi subjek wajib dan elektif
* Boleh menggunakan bahasa pengantar bahasa kebangsaan atau pelbagai bahasa lain.
* Kelonggaran menetapkan waktu pengajaran minimum sesuatu mata pelajaran.
* Memanjangkan waktu persekolahan.
* Membenarkan tempoh persekolahan bagi pelajar cemerlang ditamatkan setahun lebih awal (seperti kelas lompat).
* Fleksibiliti untuk mengagihkan kewangan mengikut keperluan.
* Pengecualian daripada perolehan secara berpusat.
* Bajet tambahan antara RM500,000 hingga RM1 juta setahun.
* Mengambil staf berdasarkan prestasi pencapaian dan bukan kekananan.
* Boleh menyediakan bayaran kerja lebih masa dan ganjaran berdasarkan prestasi kepada semua staf.
* Boleh memindahkan staf jika prestasi kurang memuaskan.
* Pengagihan fungsi berdasarkan akademik dan bukan akademik.

Kriteria pemilihan SBT :

* Pencapaian akademik yang cemerlang.
* Melahirkan personaliti unggul.
* Merangkul anugerah kebangsaan dan antarabangsa.
* Mewujudkan jalinan dengan institusi pengajian tinggi.
* Mempunyai permuafakatan jitu dengan masyarakat serta jaringan kukuh dengan sekolah tempatan dan antarabangsa.
* Menjadi penanda aras kepada sekolah dalam dan luar negara.

GALERI MEDIA GPMS UMT 2010












GALERI MEDIA GPMS UMT 2009





12 January 2010

2010: PERMULAAN BERSEJARAH BUAT GPMS UMT

KONVENSYEN MAHASISWA MELAYU (KONMAM 2010)


Tanggal 2 Januari 2010 sejarah manis telah terpahat di dalam diari GPMS UMT kerana telah berjaya menganjurkan Konvensyen Mahasiswa Melayu(KONMAM 2010) bertempat di Dewan Sultan Mizan, Universiti Malaysia Terengganu. 1500 orang perwakilan telah hadir untuk menjayakan KONMAM 2010 yang terdiri daripada perwakilan dari universiti seluruh negara dan perwakilan dari UMT sendiri. Buat julung kalinya GPMS UMT berjaya melaksanakan program pelajar dengan jayanya. KOnvensyen ini dimulakan dengan majlis perasmian yang telah disempurnakan oleh Y. Bhg. Prof Dr. Aziz Bin Deraman, Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu. Majlis peramian ini diserikan lagi dengan simbolik Keris Panji Bangsa yang merupakan lambang kemegahan masyarakat Melayu.


Ucapan perasmian oleh Naib Canselor UMT





Majlis diteruskan lagi dengan Wacana I "PENCAPAIAN MAHASISWA MELAYU SATU TINJUAN DI IPTA" yang telah di bentangkan oleh Y. Bhg. Prof. Madya Datuk Dr. Ahmad Faiz Hj Hamid, Timbalan Naib Canselor HEPA Universiti Utara Malaysia. Isu-isu yang di kupas dan dibincangkan berdasarkan pencapaian mahasiswa Melayu di IPTA ini telah membuka minda mahasiswa dan mahasiswi supaya sedar akan senario yang berlaku pada hari ini. Mahasiswa seharusnya memandang perkara sebagai satu cabaran yang harus di galas untuk meningkatkan pencapaian kecemerlangan Mahasiswa Melayu.





Wacana II: "POLITIK MAHASISWA: KE MANA ARAHNYA?" yang dibentangkan oleh Y.B Datuk Paduka Ibrahim Ali (Ahli Parlimen Pasir Mas & Presiden PERKASA) memukau setiap perwakilan yang hadir dengan gaya penyampaian dan intonasi yang begitu menarik perhatian para perwakilan. Pandangan dan cadangan yang disampaikan oleh pemimpin berjiwa Melayu yang begitu bersemangat ini telah menjadi titik tolak kepada perwakilan yang hadir untuk terus aktif menjadi aktivis mahasiswa. Suara mahasiswa merupakan suara kepimpinan negara pada masa hadapan.









Tepat pukul 11.45 pagi, Y.A.B Tun Dr. Mahathir Mohamad (Mantan Perdana Menteri Malaysia)bersama isteri Y.A.B Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali (Pengasas GPMS) telah tiba di Dewan Sultan Mizan, Universiti Malaysia Terengganu untuk menyampaikan ucaptama dalam WACANA PERDANA:"MAHASISWA MELAYU:CABARAN DAN MASA DEPAN". Dengan nada yang tenang serta dicampur dengan gurau senda daripada Y.A.B Tun Dr. Mahathir Mohamad, pelbagai padangan dan nasihat telah disampaikan kepada para perwakilan terutamanya mahasiswa dan mahasiswi dalam usaha menongkah arus cabaran di masa hadapan. Intipati utama dalam ucaptama Y.A.B Tun Dr. Mahathir Mohamad mengatakan masyrakat Melayu pada masa kini terlalu mengutamakan adat yang dapat menjadi faktor maju mundur sesebuah bangsa itu.
































Konvensyen Mahasiswa Melayu (KONMAM 2010) melabuhkan tirai kira-kira pada pukul 2.00 petang. Pihak GPMS UMT mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua perwakilan yang hadir dan tidak lupa juga kepada semua pihak yang terlibat secara lansung dan tidak lansung dalam menjayakan Konvensyen Mahasiswa Melayu (KONMAM 2010).

GPMS:"SINGA PERJUANGAN BANGSA"

KEPIMPINAN GPMS

JAWATANKUASA GPMS CAWANGAN KHAS UMT SESI 2008/2009

PENAUNG
Y. BHG. PROF. DR. YAHAYA BIN IBRAHIM
(TIMBALAN NAIB CANSELOR HEPA)

PENASIHAT
TN. HJ. ZAKARIA BIN IBRAHIM
(TIMBALAN PENDAFTAR, JABATAN PENDAFTAR)

PENYELARAS
TN. HJ. RISWADI BIN AZMI
(PEGAWAI HAL EHWAL ISLAM HEPA)

YANG DI PERTUA
SDR. MUHAMAD RAZIF BIN MUHAMAD ZAKI

TIMB. YANG DI PERTUA
SDRI. NORAZLINDA BT MUDA

SETIAUSAHA
SDRI. AZRIN BT SUROTO

TIMB. SETIAUSAHA
SDRI. SITI ANISAH BT MOHD ALI

BENDAHARI
SDRI. NUR SYAZWANI BT BAKI

KETUA PENERANGAN
SDR. DINIE BAHRIE BIN JAMALUDDIN

EXCO
HAFIZUL B ZAINORDIN
NUR NADIA BT SAHALAN
MOHD FIRDAUS B ADNAN
MUHAMMAD IQBAL B HAMZAH
ROSZAIRIEY BT MOHD ASHRI
PUTERI RAIHANAH BT MEGAT NU'MAN
RASHIDAH BT ABDUL RASHID
ABDUL JALIL B KHAIRUDDIN
NOR ASHIKIN BT ABD RAHMAN
NOR LIYANA BT AHMAD
NAWAL BT SHAHARUDDIN

LAGU RASMI GPMS

Timbulnya Gabungan Pelajar Melayu
Setalah menempuh halangan
Bahagia hendaknya memimpin pelajar
Bagi ibu kandungan
Kekal berpanjangan, khidmat mulia
Dengan tulus dan setia
Cekal bersatu lambang kita
Menuntut hngga berjaya

Ciptaan : Allahyarham Yub Rawan

MUKADIMAH GPMS

KAMI pelajar Melayu yang dijemput oleh Jawatan Kuasa Sementara GPMS untuk menghadiri Persidangan Penubuhan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung di Kuala Lumpur pada 14 dan 15 Ogos 1948:

SEDAR - Atas perlunya disatukan tenaga sekalian pelajar-pelajar Melayu Semenanjung Tanah Melayu.
SEDAR - Akan kemunduran kami di alam pengetahuan.
SEDAR - Atas kewajipan kami untuk meningkatkan darjat pengetahuan bangsa.
SEDAR - Bahawa maju-mundur, kaya-miskin dan hina-mulianya bangsa itu ditangan kami.

BERPENDAPAT bahawa GABUNGAN PELAJAR MELAYU SEMENANJUNG WAJIBLAH didirikan dengan tujuan menjaga hak-hak, mengemukakan segala permintaan dan memperbaiki keadaan pelajar-pelajar Melayu dari segenap lapisan

11 January 2010

LOGO GPMS



-Logo GPMS adalah berbentuk perisai berwarna hijau yang mempunyai peta Semenanjung Malaysia berwarna putih dan tangan yang memegang obor api merah dibahagian bawah terdapat nama GPMS iaitu Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung.
-Warna putih bermaksud kesucian dan kemurnian hati manakala warna merah menggambarkan kebenaran dan keberanian. Warna hijau menunjukkan kepulauan dan Nusantara Bangsa Melayu yang subur dan kaya-raya.
-Tangan bermaksud penyatuan dan keazaman.
-Obor api menandakan kepentingan ilmu pengetahuan dan pelajaran dalam mengangkat kemuliaan bangsa. Lidah api pecah enam menunjukkan Rukun Iman dan Keimanan manakala pecahan cahaya lima membayangkan Rukun Islam. Peta Semenanjung menunjukkan gerakan pelajar-pelajar Melayu di Semenanjung Malaysia.

SEJARAH GPMS

SEJARAH PENUBUHAN GPMS

-GPMS telah ditubuhkan pada tahun 1948 dalam satu konvensyen pelajar Melayu dari seluruh Semenanjung Tanah Melayu, yang diadakan pada 14-15 Ogos 1948 di Kuala Lumpur.

-Satu jawatankuasa sementara telah dibentuk oleh lima orang mahasiswa daripada Kolej Raffles dan Kolej Perubatan King Edward, Singapura. Mereka diketuai oleh Aminuddin Baki, Abdul Wahab Arif, Mohd Noor Marahakim, Abdullah Majid dan Siti Hasmah Mohd Ali, seorang siswi perubatan.

-Selepas pendudukan Jepun, tanah Melayu mula bergolak dan sejak itulah kesedaran kebangsaan semakin menjadi kenyataan; maka lahirlah GPMS berpaksikan kesedaran bangsa Melayu